ဗဟုသုတဘဏ်
'အမ်ိဳးသားစာေပ တစ္သက္တာဆု၊ အမ်ိဳးသားစာေပဆုႏွင့္ စာေပဗိမာန္ဆု ခ်ီးျမႇင့္ပြဲအခမ္းအနား'တဲ့။ ေနရာက ျပန္ၾကားေရးဝန္ႀကီး ဌာန၏ခန္းမ၊ အခ်ိန္ကနံနက္(၉)နာရီ။ ေန႔ရက္က (၂ဝ၁ဝ) ျပည့္ႏွစ္၊ ဒီဇင္ဘာ(၃၁)ရက္။ မိမိမွာတာဝန္တစ္ဖက္ႏွင့္ ဆိုေသာ္လည္း အမ်ိဳးသားစာေပတစ္သက္တာဆုခ်ီးျမႇင့္ခံရ သည့္အတြက္ ပီတိမ်က္ဝန္း၊ ၾကည္ႏူးမ်က္ႏွာႏွင့္ သတ္မွတ္ေနရာမွာ ထိုင္ေနဆဲျဖစ္သည့္ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညြန္႔ ရိွရာ အေျပးတစ္ပိုင္း ေရာက္ရိွခဲ့သည္။
ေက - တစ္သက္တာ စာေပဆုခ်ီးျမႇင့္ခံရတဲ့အတြက္ ဆရာ့ရင္ထဲက ပီတိစကား ေလးပူပူေႏြးေႏြးၾကားပါရေစ။
ခင္ - ဝမ္းသာတာေပါ့။ ဂုဏ္ယူတာေပါ့။ ဆရာက ပညာေရးနယ္ပယ္မွာဝန္ ထမ္းအျဖစ္နဲ႔ တာဝန္ထမ္းခဲ့ ဖူးၿပီ။ အခုထိလည္း ႏိုင္ငံေတာ္ကေပးအပ္လာတဲ့ တာဝန္ကို ထမ္းေဆာင္ေနတုန္းပါပဲ။ ဒီလိုထမ္းေဆာင္ခဲ့လို႔ ဘြဲ႕တံဆိပ္ ေတြရရိွခဲ့တယ္။ အခုရရိွတဲ့ဆုက စာေပဝန္ကိုထမ္းေဆာင္ခဲ့တဲ့အတြက္ ႏိုင္ငံေတာ္က အသိအမွတ္ျပဳခ်ီးျမႇင့္တဲ့ဆု၊ အမ်ိဳးသားစာေပ တစ္သက္တာဆုမို႔ စာေပဝန္ထမ္းအျဖစ္ ဂုဏ္ယူမိပါတယ္။
ေက - ဆရာက သုတစြယ္စံုစာေပတစ္သက္တာဆု၊ ဆရာဝန္တင္ေရႊဆုေတြကိုလည္း ရခဲ့ေသးတယ္ေနာ္။
ခင္ - ဟုတ္တယ္။ဆရာဝန္တင္ေရႊဆုက(၂ဝဝ၅)၊ သုတစြယ္စံုစာေပတစ္သက္တာဆုက (၂ဝဝ၉)ပါ။
ေက - ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ဆရာ။ အမ်ိဳးသားစာေပ တစ္သက္တာဆု ရရိွလိုက္တဲ့အတြက္ ဝမ္းေျမာက္ ဂုဏ္ယူပါတယ္။
ခင္ - ဆရာလည္း ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ ခုလို အသိအမွတ္ျပဳ ခ်ီးျမႇင့္တဲ့ သက္ဆိုင္ရာ တာဝန္ရိွပုဂိၢဳလ္ေတြကို ေက်းဇူးတင္ပါတယ္။ စာေပအက်ိဳးကို တစ္ေထာင့္တစ္ေနရာက ဆက္လက္ျဖည့္ဆည္းေပးရင္း ေက်းဇူးျပဳေနမယ္ ဆိုတာ ေျပာခ်င္ပါတယ္။
မွတ္တမ္းဓာတ္ပံု႐ိုက္သူေတြ၊ ဗ်ဴးသူေတြ၊ ႏႈတ္ဆက္စကားေျပာေနသူေတြ၊ မိတ္ဆက္ ေတြ႕ဆံုေနသူေတြၾကား တရစပ္ ေျပးလႊားေမးျမန္းဖို႔ တြန္းပို႔ေနသူက ဆရာျမတ္ခိုင္။ ဆရာႀကီး ေဒါက္တာခင္ေမာင္ညြန္႔ကို ဂါရဝျပဳထြက္လာၿပီးၿပီးခ်င္း မ်က္ဝန္းေရွ႕ေမွာက္ ေရာက္လာသည့္ ဆရာလကၤာရည္ေက်ာ္ထံ ခ်ဥ္းကပ္လိုက္သည္။ ဆရာက 'ေဒါက္တာေရႊေသြးႏွင့္မပန္းမံႈ' (ဒုတိယေျမာက္)လံုးခ်င္းျဖင့္ (၂ဝဝ၉)ခုႏွစ္အတြက္ အမ်ိဳးသားစာေပဆု (ဝတၴဳရွည္ဆု)ကို ရရိွသူ ဆရာဝန္စာေရးဆရာ။
ေက - ဆရာက (၂ဝဝ၇)ခုႏွစ္ကလည္း အမ်ိဳးသားစာေပဆုရခဲ့ေသးတယ္ေနာ္။ ေက်ာ္ - ဟုတ္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ့္ရဲ႕ ပထမဆံုး လံုးခ်င္းျဖစ္တဲ့ 'ႀကိဳးၾကာေတာင္ပံ ခတ္သံ'က (၂ဝဝ၇)ခုႏွစ္အတြက္ အမ်ိဳးသားစာေပဆု (လူငယ္စာေပ)ကို ရရိွခဲ့ပါတယ္။ ေက - ခုတစ္ႀကိမ္ 'ေဒါက္တာေရႊေသြးႏွင့္မပန္းမံႈ' ကေရာ ဘာေၾကာင့္ အမ်ိဳးသား စာေပဆုရခဲ့တယ္ ထင္ပါသလဲဆရာ။
ေက်ာ္ - ကြၽန္ေတာ္က ဆရာဝန္တစ္ေယာက္ ျဖစ္လို႔ ဆရာဝန္နဲ႔ ေဆးေလာက အေတြ႕အႀကံဳေတြကို အေျခခံၿပီး ေရးျဖစ္ပါတယ္။ အဲဒီထဲမွာ ဇာတ္ေကာင္တစ္ဦးစီရဲ႕ ရပ္တည္မႈ၊ သေဘာထားနဲ႔ ဝန္းက်င္အျမင္ကို ဝတၴဳအဂၤါရပ္နဲ႔ ညီေအာင္ စြဲေဆာင္ သ႐ုပ္ေဖာ္ခဲ့ေပမယ့္ အဓိက က ဝါသနာ၊ ေစတနာ၊ က႐ုဏာနဲ႔ အနစ္နာကို အေျခတည္ရပ္တည္ရင္ ဘဝ ေအာင္ျမင္မႈရေစတယ္ ဆိုတဲ့ ကိုယ္ေတြ႕အသိကို သ႐ုပ္ေဖာ္လိုက္တာပါ။ ဒီအတြက္ အသိအမွတ္ျပဳျခင္းခံရတာ၊ ဆုခ်ီးျမႇင့္ျခင္းခံရတာပါပဲ။
ေက - ေက်းဇူးပါ ဆရာ။
ေက်ာ္ - ေက်းဇူးပါ။ ဆရာလကၤာဝတ္ရည္ေက်ာ္အပါးက ခြာေတာ့ ခန္းမထဲက ထြက္ဟန္ျပင္ေနသည့္ ဆရာေမာင္နီဝင္း(ပခုကၠဴ)။ 'စိမ့္စမ္းေရၾကည္ကဗ်ာမ်ား' စာအုပ္ျဖင့္ အမ်ဳိးသားစာေပဆု (ကဗ်ာေပါင္းခ်ဳပ္ဆု) ရရွိသူ။
ေက - ဆရာအတၴဳပတၲိမွာ စာေစာက္၊ ဂ်ာနယ္၊ မဂၢဇင္းေတြထဲမွာ ကဗ်ာပုဒ္ေရ (၂ဝဝ)ေက်ာ္ ေရးသားခဲ့တယ္လုိ႔ ေဖာ္ျပထားတယ္
နီ - ဟုတ္ပါတယ္ ကြၽန္ေတာ္က ကဗ်ာကုိ ပိုအာ႐ံုေရာက္တဲ့အတြက္ ကဗ်ာေတြ ေရးျဖစ္တာမ်ားတယ္
ေက - ဆရာေရ အမ်ဳိးသားစာေပဆုဆုိတာ စာေပသမား၊ စာေရးဆရာေတြ အဖို႔ အကယ္ဒမီလုိ႔ ဆုိၾကတယ္။ ဆရာက (၂ဝဝ၉)ခုႏွစ္ အတြက္ စာေပအကယ္ဒမီဆု ရထားၿပီ ဆုိေတာ့ ရင္ထဲစကားေလး ၾကားပါရေစ
နီ - ဝမ္းလည္းသာတယ္၊ ဂုဏ္လည္းယူပါတယ္။ အမ်ဳိးသားစာေပဆု ဆုိတာ ႏိုင္ငံေတာ္က ခ်ီးျမႇင့္တဲ့ စာေပဆုိင္ရာ အျမင့္ဆံုးဆုျဖစ္တဲ့အတြက္ ကြၽန္ေတာ္တုိ႔ေရွ႕ဆက္ ဒီထက္မကေရးသားဖုိ႔ ခြန္အားတစ္ရပ္ေပါ့။
ပခုကၠဴဦးအံုးေဖ စာၾကည့္တုိက္၏ အမႈေဆာင္အဖြဲ႔ဝင္ တစ္ဦးျဖစ္သည့္ ဆရာ့အသြင္က ႐ိုးရွင္းေအးေဆးသေလာက္ ဆရာ့စကား၊ အသံကလည္း ေျဖေလးေအးၿငိမ္းလွသည္။ သို႔တုိင္ ဆရာ့မ်က္ဝန္းေတြက ပီတိရသကဗ်ာတစ္ပုဒ္ ေဖြရွာအေျဖထုတ္ေနေၾကာင္း သတိျပဳမိၿပီးေနာက္ ဆရာ့ကုိ ႏႈတ္ဆက္ထြက္လာခဲ့သည္။
သည့္ေနာက္မွာ အမွတ္တရ ဓာတ္ပံု႐ိုက္ကူးေနသည့္ ဆရာေဒါက္တာခင္ေအး၊ (ေမာင္ခင္မင္(ဓႏုျဖဴ)ႏွင့္ အၾကည့္ဆံု လုိက္မိျပန္ပါသည္။ ဂုဏ္ထူးေဆာင္ ပါရဂူဘြဲ႕ရခဲ့သူ ျမန္မာစာဌာန၏အဖြဲ႕ဝင္ဟူသည့္ ဂုဏ္ျဒပ္ေတြႏွင့္ တြဲစပ္သိမွတ္ထားသူ ဆရာ့ကုိေတာ့
ေက - အမ်ဳိးသားစာေပဆုကုိ ဒုတိယအႀကိမ္ေျမာက္ရရွိတာလို႔ သိရပါတယ္။
ေအး - ဟုတ္ပါတယ္။ အရင္က (၂ဝဝ၂)ခုႏွစ္ကလည္း စာပေဒသာဆုရခဲ့ဖူးတယ္။
ေက - (၂ဝဝ၉)ခုႏွစ္ အမ်ဳိးသားစာေပဆု (စာပေဒသာဆု) ရခဲ့တဲ့ဆရာ့ရဲ႕ 'ဘာသာအျမင္နဲ႔ စာေပအျမင္'ကုိ ျပဳစုျဖစ္ခဲ့တဲ့ အေၾကာင္းက
ေအး - ဒီစာအုပ္က သုေတသန စာတမ္းေဆာင္းပါးေတြကုိ စုစည္းထုတ္ေဝ လုိက္တာပါ။ ဒီေဆာင္းပါးေတြက ႏႈတ္စကားနဲ႔ စာစကားရဲ႕စာေပအေပၚ သက္ေရာက္တဲ့ ေက်းဇူးတရားေတြ။ စာေပအေရးစနစ္ရဲ႕ သေဘာတရားေတြကုိ သိသာေစဖုိ႔ေရးခဲ့တာပါ။
ေက - အမ်ဳိးသားစာေပ ဆုရၿပီးစ ဆရာ့ရဲ႕ရင္ထဲကစကားကုိ ၾကားခ်င္ပါေသးတယ္ဆရာ။
ေအး - ျမန္မာစာေပကုိ ျမတ္ႏိုးတန္ဖိုးထားစိတ္နဲ႔ ေရွ႕ဆက္ၿပီးေတာ့လည္း ေရးသားေနမွာပါ။ ျမန္မာစာနဲ႔ပတ္သက္တဲ့ သတ္ပံု၊ ပုဒ္အထားအသို၊ ဝါက်ဖြဲ႕စည္းပံု စတဲ့အေၾကာင္းအရာေတြကို စနစ္တက် ရွိေစဖုိ႔၊ သိမွတ္နည္းယူဖုိ႔ ေစတနာနဲ႔ ေရးေနဦးမွာပါ။
ေက - ဆရာ့အတြက္ ဂုဏ္ယူမႈနဲ႔ အတူ ေက်းဇူးတင္ေၾကာင္း ေျပာပါရေစ။ ႐ုပ္ရွင္အကယ္ဒမီဆုနဲ႔ စာေပဆု ဆြတ္ခူးရရွိတဲ့ေနရာမွာ ရင္ခုန္သံခ်င္း တူေနသလား ဆရာရယ္လုိ႔ အစခ်ီေမးလိုက္မိတဲ့ တစ္ဦးကေတာ့ ဆရာၿငိမ္းမင္း ျဖစ္သည္။ သမီးငယ္၏ မွတ္တမ္းတင္ဓာတ္ပံု ႐ိုက္ကူးေနမႈကုိ အိုက္တင္ေပးေနရာက လွည့္ၾကည့္လာသည့္ ဆရာ့အၿပံဳးက ေအးေအးခ်ဳိခ်ဳိ
ၿငိမ္း - ေစ့ေဆာ္မႈ ကြဲျပားတဲ့ အတြက္ စည္းခ်က္ခ်င္းေတာ့ ကြာတာ ေပါ့ဗ်ာ။ ဒါေပမယ့္ ရင္ခုန္ေနတာေတာ့ အမွန္ပါပဲ။
ေက - ဆရာက ဒီစာေပဗိမာန္ စာမူဆုအတြက္ ျပဇာတ္စာေပကုိ ပထမဆံုးဝင္ၿပိဳင္ျဖစ္တာလုိ႔ သိရပါတယ္။
ၿငိမ္း - ဟုတ္ပါတယ္။ ပထမဆံုးအႀကိမ္ ဝင္ၿပိဳင္ၿပီး ပထမဆုရရွိ လုိက္တာပါ။
ေက - ဘယ္လို အေၾကာင္းအခ်က္ေတြ ေရးဖြဲ႕လိ္ု႔ ခုလို(၂ဝဝ၉)ခုႏွစ္ အတြက္ စာေပဗိမာန္စာမူဆု (ျပဇာတ္စာေပ ပထမဆု)ကုိ ရခဲ့တာလဲ ဆရာ။
ၿငိမ္း - ကြၽန္ေတာ္က ေက်ာင္းဆရာလည္း လုပ္ခဲ့ဖူးေတာ့ ကေလးေတြရဲ႕ပညာေရးရယ္၊ ၿပီးေတာ့ အဲဒီပညာေရးကုိ အေထာက္အကူ ျဖစ္ေစတဲ့ ေက်း လက္က်န္းမာေရးရယ္။ ဒါကုိ အေျခခံေရးဖုိ႔ စိတ္ကူးမိရာက အခန္း (၂၁)ခန္း ပါဝင္တဲ့ ျပဇာတ္တစ္ပုဒ္ကုိ ေရးသားယွဥ္ၿပိဳင္ျဖစ္ခဲ့တာပါ။
ေက - ဒီႏွစ္ အမ်ဳိးသား စာေပဆု 'ဝတၴဳတိုေပါင္းခ်ဳပ္' ဆုကို ရရွိသြားတဲ့ ဆရာေမာင္ၿခိမ့္ဆုိရင္ (၂ဝဝ၈)xခုနွစ္ ပခုကၠဴဦးအံုးေဖစာေပဆုရ စာမူကေန စာေပဗိမာန္က စာအုပ္ထုတ္ေဝၿပီးေတာ့ ရရွိသြားတယ္။ စာေပဗိမာန္ စာမူပထမဆု ရရွိတဲ့စာမူေတြဟာ စာအုပ္အျဖစ္ ထြက္ရွိၿပီးရင္ အမ်ဳိးသားစာေပဆုကုိ ရင္ခုန္ႏိုင္တယ္ ဆုိေတာ့ ဆရာ့အေနနဲ႔ေရာ ဒီျပဇာတ္စာမူဆုကေန ေမွ်ာ္မွန္းထားပါသလား။
ၿငိမ္း - 'ဟား ဟား ရရင္ေတာ့ ယူခ်င္တာေပါ့ဗ်ာ'တဲ့။
ဆရာၿငိမ္းမင္းနဲ႔အတူ စာေပဆုေပးပြဲ တက္ေရာက္လာတဲ့ ဆရာ့ရဲ႕သမီးငယ္ေလး ကုိယ္တုိ္င္ကလည္း မၾကာေသးမီ ကာလကမွ ျပည္ပက ခ်ီးျမႇင့္တဲ့ ဆုတစ္ဆုကို ဆြတ္ခူးရရွိထားတာ သိရေပမယ့္ အခ်ိန္ကုိငဲ့ေနရတာေၾကာင့္ ႏႈတ္မသင့္ျဖစ္ေတာ့။ ဆရာၿငိမ္းမင္းနဲ႔ လိုတုိဗ်ဴးေလး ေဆာင္ရြက္အၿပီး ေဘးဘီကုိၾကည့္လိုက္သည္။ ျပန္ၾကားေရး ဝန္ႀကီးဌာနေအာက္ရွိ အရာထမ္းအမႈထမ္းတခ်ဳိ႕၊ ဆုရမိသားစုတခ်ဳိ႕က လြဲ၍ ခန္းမထဲမွာ သိပ္မရွိေတာ့။ ပထမထပ္မွာ ခင္းက်င္းျပသထားသည့္ ႐ုပ္ရွင္ႏွင့္စာေပ အႏုပညာျပခန္းဆီ ဦးတည္ေရာက္ရွိသြားၾကၿပီ။
အႏုပညာျပခန္းထဲ ဝင္ဝင္ခ်င္း အကယ္ဒမီဆုရ ဓာတ္ပံုမ်ားကုိ စိတ္မွတ္တမ္းျပဳစုေနသည့္ဟန္ တုိင္းရင္းသားဝတ္စံုျပည့္ႏွင့္ ဆရာဦးေက်ာ္သန္း(ဖယ္ခံု)ေရွ႕ေမွာက္ ေရာက္ရွိသြားၿပီး
ေက - ကယန္းလူမ်ဳိး ကယန္းဓေလ့' စာအုပ္ေရးသား ထုတ္ေဝျဖစ္ခဲ့ပံုသိပါရေစ။
ေက်ာ္ - 'ကယန္း'တုိင္းရင္းသားဆုိတာ ျမန္မာတုိင္းရင္းသား မ်ဳိးႏြယ္တစ္စု ျဖစ္တယ္ဆုိတဲ့အခ်က္ရယ္။ 'ပေဒါင္'၊ 'ဇယိမ္း'တုိ႔ 'ယင္းေဘာ္'တုိ႔ဆုိၿပီး အျခားတုိင္းရင္းသားေတြ ေခၚေနတဲ့ နာမည္ကုိမ်ဳိးကြဲ တုိင္းရင္းမ်ဳိးႏြယ္ကုိ အထင္မွား ေနတာရယ္ကုိ ေသခ်ာဂနသိရေအာင္ ေရးခဲ့တာပါ။ ႐ိုးရာဓေလ့ေတြ၊ ယဥ္ေက်းမႈေတြလဲ ပါတာေပါ့။
ေက - ကုိယ့္မ်ဳိးႏြယ္အေၾကာင္းေရးၿပီး ျမန္မာ့ယဥ္ေက်းမႈႏွင့္ အႏုပညာဆုိင္ရာ စာေပဆုကုိရရွိခဲ့တာေပါ့။
ေက်ာ္ - ဟုတ္ပါတယ္။ ကြၽန္ေတာ္ကိုယ္တိုင္က ကယန္းပေဒါင္ တစ္ေယာက္မို႔ ကိုယ့္မ်ိဳးႏြယ္အေၾကာင္း ထဲထဲဝင္ဝင္ ေရးႏိုင္ခဲ့တာပါ။ ဒီ အမ်ိဳးသားစာေပဆု ရလိမ့္မယ္ မမွန္းႏိုင္ေပမယ့္ ရေတာ့လည္း ဝမ္းသာပါတယ္။ ေနာက္လည္း ဆက္လက္ေရးသား ထုတ္ေဝဖို႔ရိွပါတယ္။
ေက - ေက်းဇူးတင္ပါတယ္ ဆရာ။
ေက်ာ္ - ဟုတ္ကဲ့ပါ။
ႏႈတ္ဆက္ေနစဥ္မွာပင္ ဖ်တ္ကနဲလင္းပြင့္လာသည့္ ကင္မရာမီးေရာင္ေၾကာင့္ ငဲ့ၾကည့္လိုက္ေတာ့ ဆရာေမာင္မ်ိဳး (ေၾကာင္ႏွစ္ေကာင္)။ စာအုပ္ထုတ္ေဝေရး အျပင္ ကင္မရာပါ ကိုင္စြဲလာၿပီျဖစ္သည့္ ဆရာ့ကို ၿပံဳးျပလိုက္ၿပီးေနာက္ ေမးဖို႔ က်န္ေနေသးသည့္ အမ်ိဳးသားစာေပဆုရ ဆရာ၊ ဆရာမမ်ား စာေပဗိမာန္စာမူဆုရ ဆရာ၊ဆရာမမ်ားကို စိတ္တြက္ တြက္ၾကည့္မိသည္။ အမ်ိဳးသားစာေပ တစ္သက္တာဆု၊ အမ်ိဳးသားစာေပဆုႏွင့္ စာေပဗိမာန္စာမူဆုရ ဆရာ၊ ဆရာမေပါင္း (၄၁)ဦးအနက္ (၆)ဦးကိုသာ ေတြ႕၊ ေမးခြင့္ရလိုက္သည္။ အျခားေသာ ဆုရဆရာ၊ ဆရာမေတြရင္ထဲမွာလည္း ေျပာစရာစကားစေတြ ရိွေနဦးမည္။ သို႔တိုင္ကာလ၊ ေဒသ၊ ပုဂၢလအရ သည္မွ်ႏွင့္ ေက်နပ္လိုက္ရသည္။ ကိစၥေတာ့မရိွ။ သူတို႔ရင္ထဲက စကားေတြ၊ စာေပထဲမွာ စူးနစ္ပါဝင္ေနမွာ ေသခ်ာသည္ေလ။
Labels: First histories-III
ကျေးဇူးတင်ပါတယ် မုန်တိုင်း
ကျန်းမာကြပါစေ
0 - ဦး မှတ်ချက်ပေးထားပါသည်
Post a Comment